אנריקה יפה נטורופת .N.D

14 יול 2020

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס (הידלדלות מסת העצם).

עודכן ב: 3 ספט 2022

מחצית מכל הנשים בין הגילאים 45 עד 75 יסבלו בדרגה כזו או אחרת מאוסטאופורוזיס.

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס (הידלדלות מסת העצם)

במחלת האוסטאופורוזיס יש היחלשות של העצמות, במיוחד בחוליות עמוד השדרה ובאגן הירכיים. היחלשות זו יכולה לגרום לשברים, לירידה בגובה ולעקמומיות בעמוד השדרה. ריפוי השברים במקומות אלו קשה ומאוד עתי.

למרות שאין ריפוי לאוסטאופורוזיס, רצוי לאבחן את המחלה מוקדם ככל האפשר ולמנוע את המשך איבוד מסת העצם, לפני הופעתם של שברים. האבחון נעשה על ידי בדיקת צפיפות העצם.

לאוסטאופורוזיס גורמים הורמונליים, תזונתיים, תורשתיים וגורמים הקשורים באורח החיים.

בגלל ההבדלים ההורמונליים בין נשים לגברים, אוסטאופורוזיס מופיעה בעיקר אצל נשים אחרי גיל הבלות בזמן שכמות ההורמון אסטרוגן יורדת. אצל שני המינים אוסטאופורוזיס יכולה להופיע בגלל תת פעילות או פעילות יתר של בלוטת התריס, מחלות כבד וכליות ובעיקר בגלל תופעות לוואי של תרופות כימותרפיה ושימוש ממושך של קורטיזון, מדללי דם ותרופות נגד רעידות. שתיית קפה ואלכוהול משפיעה לרעה בתהליך הספיגה של סידן. הקשר בין אוסטאופורוזיס ופעילות גופנית ברור. בזמן שפעילות גופנית חיונית ותורמת למסת העצם, חוסר פעילות מאיצה את האיבוד.

רופאים נוהגים לרשום תוספת של סידן וויטמין D, במאמץ לעצור את איבוד הסידן מהעצם אך הדרך בה הגוף מקבל סידן ומשתמש בו היא הסיבה למחסור בסידן ולא הכמות של סידן אשר אנחנו צורכים במזון או בטבליות.

ישנן חילוקי דעות בקשר בין אכילת חלבונים ואוסטאופורוזיס. מחקרים מסוימים מראים בניגוד למה שנהוג לחשוב, שאכילת כמויות גדולות של חלבונים (כולל גם מוצרי חלב) יכולות לגרום בגוף לשינוי ברמת החומציות וכתוצאה מכך, הגוף ישחרר מינרלים מהעצמות, גם סידן, בכדי לאזן את החומציות. מצד שני ישנה טענה שאכילת חלבון מיטיבה עם חיזוקם של עצמות ושרירים. העובדה שלמרות שאנחנו אוכלים הרבה מוצרי חלב(עשירים בסידן), ובכל זאת הסידן בורח, מצביעה על שתי אפשרויות: או שהסידן לא נספג מספיק או שהסידן יוצא יותר מאשר נספג בגלל עודף החומציות.

כאשר הרופא ממליץ על לקיחת תוספת של סידן ומגנזיום חשוב לדעת שספיגתם תלויה באופן משמעותי ביותר בחומצות הקיבה. מחקרים הוכיחו שכארבעים אחוז מהנשים המבוגרות סובלות ממחסור חמור בחומצת הקיבה. לכן חשוב להבין שקיימות תרכובות שונות של סידן ושל מגנזיום השונות ביניהם ביכולת הספיגה. הסידן הציטרט והמגנזיום הציטרט נספגים הכי טוב.

מינרלים נוספים החשובים לאיזון רמת הסידן הם: מגנזיום(הוזכר קודם), בורון ואשלגן. וויטמינים מסוימים משחקים תפקיד חיוני בשמירת על העצם. לדוגמא: C, D, E ו K.

הטיפול הנטורופתי

אפשר למצוא על המדפים בחנויות טבע ובבתי מרקחת, פורמולות מוכנות המיוחדות לחיזוק העצמות. אלה חייבות לכלול לא רק סידן אלא מינרלים וחומרים נוספים. ביניהם: מגנזיום, בורון, אבץ, סיליקה, נחושת, פוספור ויטמיני K ו D. אין להסתמך על טבליות של מולטי ויטמינים. הן מכילות כמויות לא מספקות של סידן ושל מגנזיום. למען הנשים הזקוקות לספיגה משופרת של מינרלים רצוי לקחת בנפרד סידן ציטרט ומגנזיום ציטרט בגלל כושר יעילותם. סידן קרבונט (הנפוץ בקופות החולים) לא יעיל ועלול לגרום לעצירות או להתכווצות שרירים. סוג זה של סידן, קשה לספיגה והוא משמש בעיקר כסותר חומציות הקיבה בתכשירים אחרים.

הצמחים: שבטבט וסרפד, מסייעים לספיגת הסידן. הצמחים: קוהוש שחור, אנג'ליקה, שיח אברהם מסייעים באיזון הורמונלי. אף על פי שהדעות חלוקות בנושא אכילת חלבון, דעתי היא שאצל מבוגרים כדאי לאכול פחות מוצרי חלב (מלבד יוגורט דל שומן), כדאי לאכול פחות בשרים ורצוי להוסיף מאכלים עשירים בסידן וקלים לספיגה כמו: ברוקולי, שומשום, טחינה, ירקות עם עלים ירוקים כהים, פולי סויה, טופו, אצות ים, אגוזי לוז, שקדים, מולסה, סרדינים עם העצמות, דג סלמון ונבט חיטה. לקיחה של סידן ומינרלים אחרים לפני השינה תורמת לאיכות השינה. יש להימנע מקפה, אלכוהול, משקאות מוגזים, עישון, פירות הדר, סוכר ומלח. רצוי להוסיף לדיאטה שום ובצל.

ההורמונים DHEA ו HGH יעילים לחיזוק העצמות ולטיפול באוסטאופורוזיס. פעילות גופנית היא חיונית, צעידה בת 45 דקות עד שעה, שלוש עד חמש פעמים בשבוע היא בהחלט טובה ותתרום רבות למניעת התקדמות המחלה.

100
0