אנריקה יפה נטורופת .N.D

14 יול 2020

טיפול טבעי באנורקסיה.

עודכן ב: 3 ספט 2022

המושג אנורקסיה במקור מתאר אנשים רזים וחלשים המתעקשים להמשיך להרזות.

טיפול טבעי באנורקסיה

אנורקסיה היא סוג של הפרעת אכילה המתאפיינת בדימוי מעוות של הגוף, סירוב לאכול וחוסר רצון לשמור על משקל גוף מינימלי עד כדי הרעבה עצמית. תחושה חזקה של פחד מהשמנה, מלווה את האנשים הסובלים מאנורקסיה ולא משנה כמה הם רזים. הסיבה להפרעה אינה ידועה אך דומה שגורמים חברתיים ממלאים תפקיד חשוב ביצירתה.

כ- 95 אחוזים מבני האדם הלוקים בהפרעה זו הן נשים. בדרך כלל אנורקסיה מתחילה בגיל ההתבגרות אך יכולה להתחיל גם בגיל מאוחר יותר. מספר האנשים הלוקים בהפרעה זו הולך וגודל עם הזמן. יש חשד שחוסרים בסרוטונין (ניורו-טרנסמיטור במוח) גורם לבעיות פסיכולוגיות הקשורות באנורקסיה ובבולימיה. בולימיה היא הפרעת אכילה נוספת, המתאפיינת בבולמוסי אכילה מהירה של כמויות גדולות של אוכל ואחריה הקאה יזומה.

תסמינים ראשונים להופעת האנורקסיה מתחילים בעיסוק מופרז בנושא דיאטה ודאגת יתר ביחס למשקל הגוף. החרדות מתעצמות למרות שהאדם נעשה רזה יותר וגם כאשר הוא כחוש עדיין הוא חש שמן. החולה מתכחש שמשהו אינו כשורה במצבו. הוא אינו מתלונן על היעדר תאבון. בתחילת המחלה עדיין יש תחושה של תאבון אך מהר מאד הוא לומד להתעלם ממנה. בדרך כלל האנורקטי מתנגד לטיפול אך בני משפחתו המודאגים לוקחים אותו לרופא.

חלק מהאנשים הסובלים מאנורקסיה מפסיקים לאכול. חלק מטהרים את גופם על ידי הקאה יזומה לאחר האכילה. חלק משתמשים במשלשלים ומשתנים לאחר האכילה וחלק עושה את שלושת הדברים.

אנורקסיה יכולה להיות קלה וחולפת או קשה וארוכה. אנורקסיה קשה יכולה להוביל לתת משקל, חולשה קיצונית, סחרחורת, הפסקת הוסת, כרסום של הושט, כרסום השניים בגלל הקאות חוזרות ודופק ולחץ דם נמוך. בנוסף יתכנו נזקים מערכתיים כגון: חוסר פעילות של בלוטת התריס, אי סדירות בקצב הלב וחוסר יציבות בהפרשת הורמוני הגדילה ואחרים.

אנורקסיה מאובחנת בדרך כלל על בסיס הירידה החמורה במשקל והתסמינים הפסיכולוגיים האופייניים. הטיפול הקונבנציונלי מורכב מהשבת הגוף למשקלו הנורמלי ופסיכותרפיה המלווה לעתים קרובות בטיפול תרופתי. ירידה במשקל של כ-25 אחוזים ויותר ממשקל הגוף מתחת למשקל האידיאלי נחשבת לסכנת חיים.

נזקים קשים בגוף יכולים להישאר בגוף גם כאשר המחלה עברה את השלב הקריטי בדרך לריפוי. ניתן לטפל בהצלחה רבה בעזרת הנטורופתיה בנזקים אלה.

הרזייה בטוחה

אידיאל הרזון מחלחל לחברה המערבית יותר ויותר, במיוחד במעמדות סוציו-אקונומיים בינוניים ועליונים. גוף שמן נחשב לבלתי אטרקטיבי, ולבלתי רצוי. נורמה חברתית זו משפיעה לעיתים באופן שלילי עלינו. שני שלישים מהנערות בגיל ההתבגרות פותחות בדיאטות ונוקטות באמצעים אחרים כמו כדורים להרזיה, משלשלים ומשתנים, כדי לשלוט במשקלן.

דיאטה לא מאוזנת דלה בוויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו (חלבון) יכולה לגרום לבעיות רפואיות אצל צעירים וגם אצל מבוגרים כמו: חוסר דם, נשירת שיער, הפסקת הוסת, חוסר פוריות, עייפות, חולשה, דיכאון, חוסר חשק מיני ועוד. תוספי מזון אפילו יכולים לסייע לירידה בטוחה ובריאה במשקל. הדרכה מתאימה על ידי תזונאי או נטורופת חיונית כדי לשמור על הבריאות בזמן הרזיה. למרות שלפעמים הרצון לירידה במשקל הוא במידה מסוימת אובססיבי, שיעור הנערות המפתחות אנורקסיה הוא נמוך.

הטיפול הנטורופתי

הגבול בין הרזיה בריאה ובלתי בריאה הוא דק. כאשר קיים ספק יש להתייעץ עם גורם מוסמך.

בזמן דיאטה להרזיה יש לאכול שפע של ירקות ופירות טריים. אלה מנקים את גופינו ומאפשרים תאבון מאוזן.

יש להקפיד לאכול מספיק חלבונים למשל מדגים, בשר או סויה. אבקת חלבון סויה מומלצת כתחליף לבשר לאלו מכם הצמחונים. תוספת של ויטמין B12 למציצה חיונית לאלה שלא אוכלים לפחות 3 פעמים בשבוע בשר. אכילת חלבון חיונית לכל מערכות הגוף, לבניית שרירים, לבניה ושיקום של רקמות הגוף.

יש להימנע מג'אנק פוד, אוכל מטוגן, סוכר בכל צורותיו, קמח לבן, קפה, תה, שוקולד, משקאות קלים ועישון.

יש לאכול פחמימות מורכבות בלבד. אני ממליץ במיוחד, לאנשים מעל גיל 30, לאמץ הפרדה בין חלבונים לפחמימות ככל האפשר כדי שהעיכול יהיה קל. אכילה של ירקות מתאימה גם לארוחה של חלבונים וגם לארוחה של פחמימות.

פעילות גופנית צריכה להיות מותאמת למצב של האדם ולא בצורה מופרזת.

רצוי ללוות את הדיאטה בתוספת של מולטי ויטמינים ומולטי מינרלים הנמכרות באיכות טובה בחנויות טבע. אלה חיוניים לשמירה על הבריאות ולתפקוד מקסימלי של הגוף.

אבץ פיקולינט ו-B complex חיוניים לספיגה של מינרלים וויטמינים ולתפקוד תקין של מערכת העצבים.

ויטמין C complex מחזק את המערכת החיסונית ומפחית מתח.

אצות ים מכילות מינרלים רבים המסיעים לבלוטת התריס.

96
0