top of page
חיפוש
  • אנריקה יפה נטורופת .N.D

טיפול טבעי באנמיה.

המושג אנמיה (חוסר דם), מתאר מצב, בו הדם אינו מכיל מספיק כדוריות דם אדומות או מספיק המוגלובין.

טיפול טבעי באנמיה


ההמוגלובין הוא חלבון בצבע אדום, שנמצא בכל כדורית דם אדומה, הבנוי מארבע תת יחידות. במרכזו יש יון של ברזל הקושר אליו חמצן. תפקיד ההמוגלובין הוא לשאת את החמצן. צבעו האדום נובע מהברזל המחומצן.

כתוצאה מהמוגלובין נמוך, פחות חמצן מגיע לתאי הגוף, והפעילות התקינה נפגעת. השרירים מתעייפים, המוח חושב פחות חד, יש עייפות, סחרחורת, חולשה, קור בגפיים, בחילה, כאבי בטן, קצב לב מהיר, קושי לנשום במאמץ, הפסקת המחזור הנשי וחיוורון. הופעת התסמינים תלויה במהירות הופעת האנמיה, בחומרתה וביכולת של הלב לפצות על החוסר דם.

אנמיה עלולה להיות סימפטום למחלות רבות. ישנם 3 סיבות עיקריות לחוסר דם : דימומים, הרס מוגבר של תאי דם אדומים או יצור לקוי שלהם. סיבות נוספות הן: דלקות, הריונות, דלקת פרקים, תרופות מסוימות, פגיעה בכבד, מחלת כליות ותת פעילות של בלוטת התריס.

דימום חריף או מהיר (בגלל ווסת כבדה, טחורים או ניתוח) גורם לאנמיה במהירות. דימום מועט וכרוני לדוגמא שיכול להיגרם לדוגמא מכיב כיבה (אולקוס), גורם לאנמיה לאורך הזמן.

אנמיה יכולה להתרחש בגלל הרס מוגבר של כדוריות דם אדומות. הרס מוגבר של תאים אדומים בעיקר על ידי הטחול מתרחש במחלות גנטיות (כמו תלסמיה או אנמיה חרמשית), אך גם במחלת המלריה או במחלות אוטואימוניות (בהן המערכת החיסונית פוגעת בתאי דם אדומים תקינים).

אנמיה בגלל ייצור לקוי של כדוריות דם אדומות היא האנמיה הנפוצה ביותר. כשל במח העצם (מקום היווצרותן) או חוסר בחומרי גלם ליצירת התאים, גורמים למעט תאי דם אדומים להיווצר. במיוחד חוסרים ב: B12, B6, Folic acid וברזל גורמים לחוסר דם.

ויטמין B-12 חיוני לתפקוד התקין של מערכת העצבים ויצור של תאי דם. המקור העיקרי כולל בשר, ביצים ומוצרי חלב. סיבות נפוצות של חוסר בוויטמין זה הן: דיאטה צמחונית או דלה במוצרים המכילים B12לזמן ממושך(הערה: לגוף יש מלאי שלB12 המספיק ל 3 עד 6 שנים), סיבות נוספות יכולות להיות בשל חוסר ספיגה של ויטמין זה במעיים ומחלות במערכת העיקול כגון דלקות, עבר של ניתוחים במערת העיכול ומחלת הקרון. כאשר החוסר הוא חמור, מופעים תסמינים כמו: הקצוץ ואיבוד תחושה בזרועות, ברגליים ובפנים, חוסר תאבון, עייפות, שלשול, חיוורון, קוצר נשימה ודיכאון.

מחסור בברזל היא הסיבה הנפוצה ביותר לאנמיה. 20 % מכלל הנשנים, 50 % מהנשים בהריון ו-3 % מכלל הגברים סובלים ממחסור בברזל. ברזל חיוני להמוגלובין ולהספקת החמצן לכל תא בגוף. ברזל מגיע לגוף בדיאטה שלנו ובאמצאות מחזורו מכדוריות הדם האדומות שנהרסות בטחול. כדוריות דם אדומות חיות בגוף כ-120 יום. סיבות למחסור בברזל הן: דיאטה דלת ברזל, חוסר ספיגה על ידי הגוף ודימומים, לדוגמא נשים עם דימום ווסתי חזק ומתמשך, הנובע לעיתים מחוסר איזון הורמונאלי, גידולים או קושי בהחזקת הדם בכלי הדם (אבחנה ברפואה סינית). ניתן למתן דימום ווסתי חזק על ידי צמחי מרפא (ללא צורך בגלולות למניעת הריון כפתרון). שימוש בהתקן רחמי גם גורם לדימום כבד. סיבה נוספת היא דימומים במערכת העיכול בגלל שימוש יתר של תרופות כמו אספירין או סוגים שונים של סרטן במערכת העיכול.

הטיפול הנטורופתי

חשוב ביותר להבין ולחשוף את סיבת האנמיה, ולא סתם לקחת תוספי תזונה, במיוחד ברזל, אם אין צורך.

נטורופתים ערניים יותר לתסמינים של חוסר ב-B12 , עוד לפני שבדיקות דם מראות חוסר. הנטורופת מאבחן בחוסר וכך חוסך סבל רב למטופל. במצב של חוסר יש לקבל B-12 בזריקות או בכדורים למציצה, יחד עם B-complex (גם הוא חיוני).

צמחונים או כאלה שאינם אוכלים הרבה בשר, לפחות פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע (כולל בשר אדום, עוף או דג) יצטרכו תוספת של ויטמינים אלה.

נשים בגיל הפוריות נוטות לפתח יותר חוסרים מאשר גברים.

מולסה ו Floradix הם המקורות הטובים ביותר לתוספת ברזל וויטמיני B. הם לא גורמים לעצירות אלא עוזרים לפעולת המעיים.

כבד עגל אורגני בכמות מקסימלית של 100 גר' נחשב כמקור מצוין לחוסרים בוויטמינים ובברזל.

יש לקחת תוספת של ויטמין C-complex לספיגה יותר טובה של ברזל.

יש להימנע מתה, קפה, סובין של חיטה, חלמון של ביצה, סותרים חומציות, בירה, מתוקים, מוצרי חלב ומשקאות קלים.

צמחי מרפא המסייעים בחוסר דם הם: שן ארי וגנציאנה צהובה.

סרפד ועלי פטל מומלצים לנשים בהריון מחודש חמישי (כתוספת של ברזל וכהכנה ללידה).

מומלץ השימוש ב-Chlorophyll נוזלי או באבקת Green Magma בזמן אנמיה מחוסר ברזל.

יש להגביל את כמות המאכלים הבאים: שקדים, שוקולד, סודה, תרד, קקאו וסוגי שעועית בגלל שהם מפריעים לספיגת הברזל. מזונות עשירים בברזל הם: מולסה, סובין אורז, כבד, שעועית פינטו, עדשים, פירות יבשים, שזיפים, משמיש, תאנים, תמרים ועלי ירוקים.

105 צפיות
bottom of page