top of page
חיפוש
  • אנריקה יפה נטורופת .N.D

טיפול טבעי בפצעי בגרות (אקנה).

אקנה הינו מצב דלקתי של העור המאופיין בפצעונים המופיעים במצח, לחיים, סנטר, חזה וגב.

טיפול טבעי בפצעי בגרות (אקנה)


למרות שאקנה אופיינית בגיל ההתבגרות, היא גם יכולה להתבטא בגיל מוקדם יותר. אצל כ- 10 אחוזים מהמקרים אקנה עלולה גם להימשך בעשורים השלישי והרביעי לחייהן. אקנה היא לא רק בעיה הסטטית. לעיתים קרובות היא גורמת לסובל ממנה למתח נפשי, רגשי נחיתות ופגיעה בדימוי העצמי. למרות שפצעי הבגרות חמורים יותר אצל גברים, אצל נשים הם נוטים להישאר זמן רב יותר. לעתים מדובר על מספר פצעונים בודדים אך גם כמויות אדירות של פצעונים עלולות להופיע. מעל 80 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מאקנה במהלך חייהם. חומרת הביטוי של האקנה שונה מאחד לשני ופוחתת עם הגיל.

הסיבה העיקרית לאקנה המופיעה בגיל ההתבגרות היא פעילות מוגברת של הורמונים אנדרוגנים (הורמוני מין גבריים הקיימים גם אצל נשים). הורמונים אלה מעודדים יצור של קרטין ( סוג של חלבון ) והפרשה של חומר שומני: חלב מבלוטות החלב בעור. לעיתים קרובות החלב העודף מתייבש ויחד עם חיידקים שמצטברים בנקבוביות העור יוצרים קומדון שחוסמים את זרימת החלב החוצה. כאשר החסימה היא מוחלטת תיווצר נקודה בצבע לבן בעור. אם החסימה לא מוחלטת תיווצר נקודה שחורה בעור. העור יהיה מגורה ומזוהם.

בלוטות החלב מפוזרות על פני כל הגוף פרט לכפות הידיים והרגליים. הבלוטות הגדולות ביותר נמצאות באזורי הפנים, חזה עליון, גב עליון ועל הקרקפת איכן שאקנה מופיעה. חשוב לציין שחומרת האקנה תלויה בצורה שבה בלוטות החלב מגיבות להורמונים האנדוגניים ולא בכמות שלהם. אצל רוב האנשים הסובלים מאקנה, כמויות ההורמונים האנדרוגנים תקינות. אקנה עלולה להופיע אצל נשים עם כל וסת. הסיבה היא רמה גבוהה של ההורמון פרוגסטרון המשתחרר בסוף הביוץ.

גורמים שמחמירים אקנה

תרופות מסוג סטרואידים (קורטיזון), ליטיום, נגד אפילפסיה, תרופות המכילות יוד והורמונים לבניית שרירי גוף.

הפסקה של גלולות למניעת הריון ושימוש של גלולות עם רמה גבוהה של הורמון פרוגסטרון עלולים להחמיר אקנה.

שפשוף, חיטוט וניקוי מוגזם של העור עלולים להחמיר אקנה בגלל שהם מגבירים את הזיהום.

שימוש בג'לים, משחות שומנים לשיער וקרמים קוסמטיים שומניים מחמירים אקנה. מתח נפשי עלול לתרום להחמרת אקנה.

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף שלנו. לעור תפקיד מיוחד בהפרשת חלק מהפסולת של הגוף שלנו, במיוחד הפרשה של טוקסינים שהכליות והכבד לא הצליחו לסנן ולסלק החוצה. מכאן שבזמן מחלות עור ובפרט באקנה יש לבדוק את תפקודן של כל המערכות בגוף. ההתייחסות צריכה להיות הוליסטית. אין לראות באקנה כבעיה מקומית בלבד.

תרופות כמו אנטיביוטיקה, גלולות למניעת הריון וראוקוטן מומלצות על ידי רופאים לטיפול באקנה. לעיתים נדרש טיפול ממושך של שבועות, חודשים או שנים כדי לבלום את האקנה וכדי למנוע הישנות של התופעה. למרות יעילותם בהעלמה של הפצעונים, כדאי לקחת בחשבון את תופעות הלוואי החמורות שעלולות להיות.


הטיפול הנטורופתי


יש להימנע ממשקאות חריפים ומשקאות קלים, קפה, שוקולד, בצים, אוכל מטוגן, אוכל חריף, שמנים ושומן מכל הסוגים וממזונות מעובדים בגלל החוסר באנזימים בהם. יש להימנע מכל סוג של סוכר ותחליף סוכר.

יש להימנע מאכילת פרות ומוצרי חלב. אלה עלולים לגרום לאלרגיות. בנוסף, במוצרי חלב ישנן הורמונים שניתנים לבעלי חיים שעלולים להפר את האיזון ההורמונלי הטבעי של הגוף שלנו.

השמנים הארומטיים לבנדר ועץ התה מחטים את העור ומעודדים צמיחה של תאים חדשים. ניתן להשתמש בהם ישירות על העור ובאמצעות עדים. הצמחים : לפה, שן ארי, גדילן מצוי ותלתן אדום מסייעים בניקוי הכבד והדם. במצב של אקנה ניקוי כזה נחוץ במיוחד. הצמח ויטקס אגנוס מסייע לאישה במיוחד להגיע לאיזון הורמונלי בגוף.

תוספת של אסידופילוס (חיידקים ידידותיים במעי הגס) עוזרת למנוע התפרצות של אקנה. חיידקים אלה מסייעים למערכת העיכול, במיוחד בזמן עצירות, שלשול, גזים ועוד. הם מונעים התרבות של חיידקיים מזיקים ושל פטריות כמו קנדידה.

המינרל כרום פיקולינט חשוב היכולת שלו להפחית דלקות עור וגם להפחית כמיהה למתוק ולפחמימות.

תוספת של ויטמינים מקבוצת B חיונית לבריאות העור וטובה במצבים של סטרס. ויטמין B6 מקל על תופעות קדם וסתיות כולל אקנה.

ויטמיןC-complex מפחית דלקות עור ומסייע בריפוי העור. הוא חיוני בבניית עור חדש ובשמירת על מראה עור בריא. בנוסף גם ויטמין C טוב במצבים של סטרס.

למינרל אבץ תפקיד חיוני לבריאות העור. הוא מפחית את חומרת האקנה. במחקר נמצא שהיעילות של אבץ בטיפול באקנה דומה ליעילות של אנטיביוטיקה בטיפול באקנה. כדאי לדעת שטיפול באבץ למשך מספר חודשים דורש תוספת יומית של נחושת כדי לא לרוקן את מהגרי הנחושת מהגוף.

104 צפיות
bottom of page